SVEND FOYN OG JAKTEN
PÅ KULTUREN
Av Jan Mehlum
Han hadde ikke banket på
der han lente seg over skrivebordet mitt mens han kremtet diskret.
Jeg sukket, børstet vekk det verste
griseriet og lente meg tilbake i kontorstolen mens jeg betraktet mannen foran
meg. Overrettssakfører Salvesen var ikke stor av vekst. Men han hadde
en udefinerbar pondus, et signal om gamle tiders storhet, den gang slekta kontrollerte
byen og ett eneste ord fra hans far ville vært nok til sette hvem som
helst på plass. Den siste Salvesen tilbrakte nå dagene på
småbyens brune etablissementer.
"Nå, du sitter her og dagdrømmer?
Som vanlig," la han uskyldig til. "Med andre ord, du kunne ha trengt
et skikkelig oppdrag?" Han studerte meg med et skarpt blikk. En gang hadde
Christian Salvesen vært en fryktet skrankeadvokat.
"Jeg har nok å gjøre,"
sa jeg i noe som var ment som en overlegen tone. "Sant å si vurderer
jeg å få tak på en assistent. Kanskje det kunne vært
noe for deg?"
Han ignorerte meg fullstendig der han overtok
Huldas plass i gjestesofaen og tente en av mine sigarillos. "Jeg har et
oppdrag til deg." Han sa det med en mine som om han skulle kommet rett
fra justisministeren. "Et uhyre viktig oppdrag, må jeg presisere."
"Ja vel. La meg gjette. Du er blitt snytt
på regningen på puben."
Han så på meg med en oppgitt mine.
" Jeg har fått i oppdrag å realisere et menneskes siste vilje."
Mot min vilje var jeg begynt å bli interessert.
"Siste vilje?"
"Denne personen," han smattet misfornøyd
på sigarilloen, "var hele sitt liv opptatt av kulturspørsmål.
Derfor smertet det ham usigelig å betrakte den senere tids utvikling i
den byen han elsket så høyt."
"Ja vel? Hva har jeg med det å gjøre?
Og hvem er så denne personen?"
"Navnet kan jeg ikke røpe. Men det
spiller ingen rolle for oppdraget ditt."
Denne samtalen beveget seg i en retning jeg ikke
likte. "Vent litt nå. Såvidt jeg vet, har jeg ennå ikke
påtatt meg noe oppdrag."
"Det vil du nok. Min klient har avsatt femti
tusen til dette formålet."
Det forandret saken. "Kan du spesifisere
problemet?"
Han trakk på skuldrene. "Er ikke dette
klart nok? Mange mener at byens kultur er borte. Du skal finne ut hva som er
skjedd." Han så på meg med et lystig blikk. "Halve honoraret
utbetales nå, resten når du finner ut hva som er skjedd. Er det
greit?" Salvesen la en overfylt konvolutt på skrivebordet foran meg.
Tusenlappene presset seg ut.
Jeg lente meg fram for å nyte synet på
nært hold. "Hvorfor meg? Hadde det ikke vært mer naturlig med
noen med forstand på politikk?"
"Du har visst enda ikke forstått, Foyn."
Han ristet oppgitt på hodet. "Dette dreier seg om mulige kriminelle
handlinger. Det er advokatmat. Og siden kulturkriminalitet enda ikke er kommet
på påtalemyndighetens dagsorden, må vi ta saken i våre
egne hender, ikke sant? "
Salvesen var sprø, selvsagt. Alle visste
det. Men det var noe i stemmen hans som advarte meg mot å le.
Kulturkriminalitet. "Såvidt
jeg kan se, blomstrer kulturlivet." Jeg slo ut med armene. "Sommerrevyer,
Tønsberg-dager, nattåpne butikker. Kan du vente deg mer?"
"Noen hadde større forhåpninger
til denne byen, ja."
"Ja vel, gjerne for meg." Tanken på
honoraret forhindret meg fra å skifte tema. "Når skal dette
så ha skjedd?" Jeg forsøkte å ikke virke altfor ironisk.
"Skal jeg gå tilbake til vikingtida?"
"Det holder med siste generasjon. Det var
da forfallet startet."
"Sikter du til noe spesielt?"
"Tja, du kan jo begynne med å se hva
som hendte da handelsstanden overtok styringen. Kanskje du finner en sammenheng
der, hva vet jeg?"
Da han forsvant ut døra
etter å ha etterlatt seg pengebunken, ble jeg sittende og glo tankefullt
ut i lufta. Selv om jeg kjente godt etter, kunne jeg ikke finne noe som helst
tegn til juridisk arbeidslyst. Av alle de underlige oppdrag jeg hadde påtatt
meg siden jeg etablerte praksisen, tok dette prisen. Men sedlene virket ekte
nok. Jeg bestemte jeg meg for å gjøre et forsøk på
å gå kulturlivet nærmere etter i sømmene.
Etter at jeg hadde sjekket telefonkatalogen på
jakt etter kulturkontoret, som av en eller annen grunn var så hemmelig
at det ikke en gang var oppført der, vekket jeg Hulda og startet min
jakt på kulturen.
Enhver by med respekt for seg selv må ha
en kulturdirektør. Selv om altså kulturkontoret var overført
til stjernehimmelen. Tønsberg Horisont hadde de kalt institusjonen.
En by med slike perspektiver måtte ha et storslått forhold til kulturen.
I den gamle praktvillaen var det foruroligende
stille. En velvillig sjel gjorde meg oppmerksom på at hele etablisementet
var flyttet til Rådhuset. "Sammen med ledelsen i kommunen,"
la han til. "Alle sjefene sitter der."
Det lød oppmuntrende. Kulturen var altså
flyttet nærmere maktens tinder.
Kulturdirektøren
var utvilsomt en pen mann. I sin beste alder, ville min eks-svigermor sikkert
ha uttrykt det. Hun ville ganske sikkert også ha satt pris på hans
gode manérer. Han hadde i hvert fall ikke latt meg vente mer enn en time.
Direktøren reagerte bare med å heve
øyebrynene høflig da jeg framførte mitt noe uklare ærend:
"Hva har egentlig skjedd med kulturen i denne byen?"
"Hvorfor spør du meg om det?"
Han virket nesten snurt.
"Er ikke du kulturdirektør? Du må
da vite noe om kulturen?"
"Vi har vært tidlig ute og solgt ut
slike aktiviteter," sa han litt stivt. "Da blir det lettere for oss
i administrasjonen å drive effektivt."
Jeg må ha sett ut som et spørsmålstegn.
"Solgt?"
Han nikket. "Det gjorde vi allerede for flere
år siden."
"Vi?"
"Jeg mener politikerne. De vil at kultur
skal lønne seg." Han lød litt trist i stemmen.
"Så det er ikke deg som bestemmer over
kulturpolitikken?"
"Jeg følger jo med på det som
skjer." Han holdt Tønsbergs Blad opp foran meg. Avisen var slått
opp på siden med kunngjøringer. "Her står det alt sammen."
Det slo meg plutselig at det var påfallende
stille i korridoren. Kontordørene sto åpne, men ikke et menneske
var å se. Ikke andre enn kulturdirektøren. "Si meg,"
sa jeg undrende. "Er det ikke flere enn deg som jobber i denne kulturetaten?"
Han lente seg fram over det praktfulle mahogniskrivebordet
mens han så seg skremt rundt. "Egentlig er det en til." Nå
hvisket han. "Men han er utlånt. Nå er det bare meg igjen."
"Hvordan får du egentlig dagene til
å gå?" Jeg hadde senket stemmen ned til hans nivå. "For
du er vel på jobb hver dag?"
"Ja visst. Det er nok å gjøre."
"Som hva?"
"Vi innstiller til kulturstyret, forbereder
saker, utvikler budsjetter. Tiden går fort."
Jeg tvilte ikke på det. "Men kulturen
finner jeg altså ikke her?"
Han ristet bedrøvet på hodet. "Det
er ikke min skyld. Du får heller prøve på turistkontoret.
Hvis det er noen der, da," la han pessimistisk til. "De skal visst
legges ned. De lønner seg ikke, de heller."
Beliggenheten til Tønsberg Horisont, midt
på Brygga var oppmuntrende, men inne i lokalene virket det som horisonten
var langt unna. Ingen reagerte da jeg trommet med fingrene på disken i
resepsjonen.
"Kultur? Var det noe spesielt du tenkte på?"
Fyren som jeg hadde trengt meg ubedt inn til kastet et irritert blikk opp over
sjakkbrikkene som var oppstilt på skrivebordet. "Her driver vi med
moderne markedsføring. Produkter, kunder og lønnsomhet."
Det virket som han som han ikke en gang trodde på det selv.
"Dere har ikke en sjef her da? En med ansvar
for kulturaktiviteter?"
"Direktøren, mener du? Eller kanskje
styreformannen?"
"Det greier seg med direktøren. Hvor
mange er det som arbeider her, forresten?"
"Tja, det kommer jo litt an på hva
du mener. De som er ansatt, de som arbeider med noe, eller de som gjør
nytte for seg?" Mannen hadde humoristisk sans.
"Glem det," sa jeg. "Hvor finner
jeg så denne direktøren?"
"Du var heldig nå. Han lunsjer med
noen av sponsorene. Du finner dem vel i restauranten på Klubben, antar
jeg." Han vendte tilbake til sjakkbrettet.
Siden det var lunsjtid, passet det bra med et
besøk på hotellet, et gedigent monument over sekstitallets framtidsoptimisme.
Selv ikke arkitekten våget å kalle det vakkert.
Selv om jeg ikke visste
hvem jeg skulle se etter, falt det ikke vanskelig å identifisere kulturledelsen.
Direktøren kjente jeg igjen fra presseomtale. Han befant seg i et selskap
sammen med tre dynamiske typer, en kvinne og to menn. Selv dama hadde slips.
Jeg slo meg diskret ned ved nabobordet. Kanskje
jeg kunne lære noe om kulturlivet
"Dere må være villig til å
yte noe, dere også!" Direktøren var opphisset. "Vi har
jo ingen inntekter. Her stiller vi opp og arranger en helt unik kulturfestival,
og dere vil bare ta i mot! Fortsetter det sånn, må vi vel snart
legge ned." Det var visst like før han begynte å grine.
De tre herrene likte seg tydeligvis ikke. "Hva
er det egentlig pengene skal gå til?" Det var den yngste av dem som
var mest aggressiv. "Dere må lære dere å bli lønnsomme
og effektive, sånn som oss i det private næringsliv!"
Nummer to grep inn. "Denne festivalen, hva
slags kultur er egentlig det?"
"Og vil den lønne seg? Det er hovedspørsmålet."
Den tredje av bukkene bruse lente seg skeptisk fram i stolen. "Har ikke
dere et eget budsjett, forresten?"
Direktøren vred seg i stolen. "Det
er ikke på så mange millioner."
Forsamlingen snudde seg forbauset da jeg reiste
meg, dro en stol inn til bordet og slo meg ned. "Mitt navn er Foyn. Advokat
Svend Foyn. Jeg er ute på et viktig oppdrag."
"Ja vel?" Det var direktøren
som svarte. "Vi er opptatt. Hva gjelder det?"
"Kulturen," sa jeg. "Hvor er den
egentlig? Og hvem er det som bestemmer over den?"
De så uforstående på meg.
"Opera og slike ting mener du?" Den
minste av bukkene betraktet meg, nå enda mer skeptisk. "Den slags
kultur er jo ikke for folk flest. Vi gir publikum det de vil ha."
"Vi har investert mye i markedsundersøkelser,"
skjøt direktøren inn. "Så vi vet akkurat hva folk ønsker
seg. Problemet er å få næringslivet til å betale for
tilbudene." Han så stygt på de tre bukkene. "Snart må
vi innstille virksomheten. Hvordan skal det gå med kulturen da?"
"Jeg sikter ikke nødvendigvis til
opera. Det ville vel vært å ta litt hardt i. Men hva med vanlige
kulturformer, sånn som teater, musikk og dans, for å nevne noe?"
"Har ikke folk tv?" Den mellomste bukken
var direkte aggressiv. "Hvis de ikke vil betale for seg, kan de jo ikke
vente at vi andre skal gjøre det."
"Kanskje du skulle snakke med politikerne,
dette må jo være deres ansvar." Den største bukken hadde
forholdt seg taus. "Her holder vi ikke på med kultur. Her driver
vi med salg!" Argumentasjonen lød overbevisende.
Jeg bestemtee meg for
å begynne på toppen. Ordføreren måtte vel ha greie
på kultur, siden kommunen skulle markedsføres som kulturby.
"Ja? Var det noe?" Mannen bak skrivebordet
så ut som en kloning av Tony Blair og Bill Clinton.
Jeg tok et skritt mot ham. "Mitt navn er
Foyn. Advokat Svend Foyn."
Det virket ikke som det gjorde noe inntrykk. Bak
meg pustet sekretæren meg i nakken. "Han trengte seg bare inn,"
pep hun anstrengt.
"Jeg vil gjerne snakke med deg om kulturen
her i byen," begynte jeg.
"Kulturen?" Han så ut som et spørsmålstegn.
Dessuten hadde han nå fått et engstelig uttrykk i det pene ansiktet.
"Kulturen?" gjentok han og smakte på ordet.
"Ja nettopp." Jeg motsto fristelsen
til å stave ordet. "Hvem har ansvaret for kulturen?"
"Kulturdirektøren?" forsøkte
han forsiktig. "Har du prøvd ham?"
"Ja visst. Han vet ingenting."
Tausheten senket seg i rommet mens ordføreren
tenkte. "Som du kanskje vet, arbeider vi på en ny og moderne måte
her i kommunen." Han så oppmuntrende på meg uten å få
hjelp. "Vi tror at private investorer er best skikket til å ta seg
av slikt."
"Men har dere ikke noen kulturpolitikk?"
"Politikk og politikk." Han vred seg
i stolen. "Som jeg sa, vi har mange oppgaver, og en god administrasjon
krever ressurser. Politikk, det får andre drive med. Vi har ikke tid."
"Men et kulturbudsjett har dere vel?"
"Ja, ja, selvsagt. Et godt budsjett, vil
jeg si. Vi har en veldig god saksbehandling her i kommunen. Og budsjettdisiplinen
er strålende." Han lyste opp. "Men du bør vel snakke
nærmere med ekspertene våre om det. Lederen i kulturstyret er rett
mann."
"Representerer ikke du et slags sosialdemokratisk
parti?"
"Jo." Han så enda tristere ut.
"Men er ikke dere tilhengere av offentlig
styring? Husk, du er jo ordfører," la jeg til. Det var kanskje litt
brutalt uttrykt, for det var like før han begynte å gråte.
Han lente seg mot meg. "Det er ikke vi som
har makten," hvisket han. "Det er de som bestemmer. De vil
legge oss ned."
"Hvilke andre?" Jeg hadde senket stemmen
til hans nivå.
Han ristet på hodet. "Det er ikke trygt
å snakke åpent her." Nå var hviskingen blitt nesten uhørlig.
Han tok fram et blankt ark, skrev noe på det og holdt det opp for meg
mens han holdt fingeren over leppene. Klubbselskabet. "Du har ikke
hørt det fra meg."
Utvalgslederen var til de
grader til stede. Den svære kroppen truet med å sprenge hele den
trange tarmen av et kontor. Han satt urørlig bak skrivebordet med beina
på bordet. Dagens utgave av Tønsbergs Blad dekket mesteparten av
ansiktet.
Et øyeblikk trodde jeg han var død.
Nøkkelpersonen var simpelthen ikke blant de levendes rekker. Endelig
en forklaring på kommunens manglende engasjement.
Plutselig rørte han på seg, og
avisen falt ned på gulvet. Den hadde vært oppslått på
de samme sidene som kulturdirektørens. Kunngjøringer. Det
var tydeligvis der man kunne finne spor etter kulturen.
Han virket ikke forbauset over å se
meg. "Jeg har nok hørt hva du holder på med," sa han
dystert. "Og det bør du slutte med snarest. Vi trenger ikke noen
advokat til å rote i våre saker. Dette er en mønsterkommune.
Vil folk på liv og død ha kultur, får de betale." Han
kastet et overbærende blikk på meg. "Også kultur må
lønne seg, det har vi forlengst lært oss i vårt parti."
Det hørtes kjent ut. "Si meg,
vi har jo fått et nytt bibliotek her i byen. Lønner det seg?"
"Vi var mot det," sa han raskt.
"Men det ble bygget av private investorer."
"Som leier det tilbake til kommunen for
en ublu pris," fortsatte jeg. "Er det den slags arrangementer du kaller
lønnsomme?"
"Vi forsøker så godt vi
kan å spare inn på driften," sa han stivt. "Neste år
kommer vi til slutte å kjøpe inn bøker. Det er den største
utgiftsposten." Han virket fornøyd med å ha gjort den oppdagelsen.
Jeg skiftet tema. "Hva med teater og
dans? Er det ikke interesse for det her i byen?"
Han lyste opp. "Jo visst. Og det beste
av alt er at de som driver med det greier seg uten støtte. Slik er det
med musikken også. Og siden vi har alle de festlige sommerrevyene, føler
vi i kulturstyret at vi er meget godt dekket, uten at det koster oss noe. De
kommer til og med fra andre kommuner for å lære av oss," avsluttet
han og lente seg fornøyd tilbake i stolen.
"Vent litt," sa jeg. "Dere er jo
ferd med å bygge kulturhus. Det må vel bli kostbart?"
"Det vet jeg ikke noe om," sa han
raskt. "Det er ikke mitt bord."
"Ikke det? Hvem sitt bord er det da?"
"Snakk med eieren av prosjektet,"
sa han grettent. "I vårt parti var vi mot hele prosjektet. Stygt
er det også. Og utsikten er borte. For ikke å snakke om alle parkeringsplassene."
Han lyste opp. "Parkeringskulturen, derimot, er vi svært fornøyd
med. Etter at vi fikk privatisert parkeringen, er alt blitt meget bedre."
Det var vel å dra det utvidete kulturbegrepet
vel langt. "Det finnes vel en kulturskole her?" fortsatte jeg. "Hvordan
driver dere den?"
"Kulturskole?" Han trakk på
skuldrene. "Det er fullt mulig for foreldrene å skaffe privatundervisning.
Det er mange som gjør det. Vi er for private skoler, da blir kvaliteten
bedre. Billigere blir det også."
Jeg snudde meg og åpnet døra.
"Si meg, det er bare én sak til jeg lurer på."
"Ja?"
"Hva gjør dere egentlig i kulturstyret?"
"Vi reiser selvfølgelig på
studieturer, og andre politikere kommer hit. Dessuten er det mye møtevirksomhet."
Han sa det uten så mye som et snev av ironi.
All etterforskningen hadde
gjort meg sulten. Jeg orket ikke tanken på en trist middag hjemme, og
bestemte meg for å gi byens restaurantkultur en sjanse. Den eldste av
bryggerestaurantene hevdet å ha et velutviklet kjøkken. Sant og
si var det ytterst sjelden jeg spiste der. Støynivået var vanligvis
ulidelig, køene uendelige og prisene ubegripelige.
Jeg var ute før kveldsrushet. Dessuten
hadde sommertrafikken ikke satt inn for alvor. Det var derfor forbausende å
registrere at ingen fra etablissementets serveringspersonale viste noe som helst
tegn til reaksjon, selv da jeg gjentatte ganger ved hjelp av tegn, små
utrop og til slutt direkte truende blikk forsøkte å tiltrekke meg
oppmerksomheten.
Man serverte ikke ved bordene. Det hadde jeg
helt oversett. Damen bak bardisken regnet meg som et håpløst tilfelle
da jeg høflig gjorde henne oppmerksom på det faktum at det skulle
finnes restauranter flere steder i landet dert sånt faktisk forekom, særlig
dersom en tok prisnivået i betraktning. "Gi meg en halvliter så
lenge," sa jeg til slutt oppgitt.
"Vi serverer ikke halvlitere."
Svake erindringer fra min tidlige ungdom dukket
opp. Den gangen fikk damer ikke servert den slags, bare øl i glass. "La
meg få et glass, da."
Det skulle vise seg at man bare hadde krympet
innholdet, ikke prisnivået. I følge Dagbladet var Tønsbergs
ølpriser på landstoppen. Det samme kunne ikke sies om servicen.
I en krok innerst i lokalet gjenkjente jeg
en kvinne som skilte seg ut fra resten av klientellet. Jeg hadde sett henne
tidligere i dag, i lokalene til det privatiserte kulturkontoret.
Jeg tok med meg halvliteren som ikke var en
halvliter og gikk bort til bordet hennes. "Får jeg slå meg
ned?"
Hun så forbauset opp på meg. "Hvorfor
ikke?"
"Jeg så deg på kulturkontoret,"
sa jeg da jeg hadde fått presentert meg. "Du vet kanskje noe om kulturen
her i byen?"
"Jeg syntes jeg kjente deg igjen, ja.
Vi har nok hørt hva du holder på med. Har du funnet ut noe?"
"Ikke stort. Ikke annet enn at ingen
liker å snakke om kultur i denne byen. Det virker som selve ordet kultur
vekker ubehagelige assosiasjoner."
"Når jeg hører ordet
kultur, trekker jeg min pistol." Hun så meg inn i øynene.
"Dette er en sted for vikinger. Visste du at vikingene egentlig var handelsmenn?"
Det hadde jeg ikke tenkt på. Men det
hørtes riktig ut.
"Jeg har bodd i Leipzig. Der brukte Mozart
å spille. Göthe var ofte innom, det samme var Schiller. Skjønner
du hvor jeg vil?"
Det ante meg, ja
"Etterpå oppholdt jeg meg mange år
i Lübeck. Og i Brügge i Belgia. Har du vært der?"
Jeg nikket.
"Da vet du hva det vil si å ta
vare på gammel bykultur." Hun så trist ut. Alle de jeg hadde
truffet fra kultursektoren så triste ut. "De innbiller seg at dette
er pen by."
"Er det ikke det?"
Hun så seg rundt og ristet heftig på
hodet. "Nei, langt i fra. Den er stygg. Alt det som en gang var verdifullt,
er for lenge siden ødelagt. Det er de som står bak."
"Hvem sikter du til?"
"De som bestemmer, de som vil legge oss
ned."
"Og hvem er det?" Jeg hadde følelsen
av å nærme meg noe viktig.
Hun svarte ikke med en gang. "Er det
ikke tirsdag i dag?" spurte hun plutselig.
"Jo visst."
"Den første tirsdagen måneden.
Det er da de treffes."
Det var ikke det faktum
at de alle var menn. Heller ikke at samtlige rundt bordet forlengst hadde passert
middagshøyden der de satt i sine mørke dresser. Det var uttrykket
i øynene deres som skremte meg. Som på kommando snudde de ansiktene
mot meg da jeg trådte over dørterskelen. En fyr med gullkjede rundt
halsen var i ferd med å utbringe en skål.
"Hm," kremtet han og stirret forbauset
på meg. Det virket ikke som han likte det han så. "Dette er
et lukket selskap. Jeg er redd du har gått feil."
Da jeg ikke viste tegn til å følge
oppfordringen, tilføyde han betydelig mer irritert: "Er det noe
du vil?"
"Jeg er på jakt etter kulturen,
og det har blitt meg fortalt at dere er de rette å snakke med."
"Kulturen?" Han så ut som
et spørsmålstegn. "Den vet ikke vi noe om."
En liten sprett med trill rundt, skallete
hode hadde nå reist seg. "Det er ikke helt riktig. Det er egentlig
bare oss i næringslivet som driver med kultur," sa han og pekte hissig
på meg. "Her bygger vi ut så godt vi kan, og alt vi får
igjen er grov kjeft og store regninger."
"Var det ikke dere som sørget for
å rive den gamle kinoen?" spurte jeg uskyldig. "Noe som skaffet
dere billige tomter og mer ølservering? Det var vel ikke direkte ulønnsomt?"
Nå grep en ny deltaker inn. Da han reiste
seg i sin fulle størrelse, virket han dobbelt så stor som bøtteknotten.
"Det var meg som var ordfører den gangen," sa han spist. "Vi
trengte ikke noen kino. Og banken krevde jo mer plass."
Nå gjenkjente jeg ham. Den gangen den
praktfulle funkiskinoen ble revet, var han blitt parodiert i et demonstrasjonstog
som bar en byste med mannens lett gjenkjennelig profil gjennom byen. Han hadde
aldri glemt den fornedrelsen.
"Dere glemmer at vi fikk mye fint ut
av den tomten!" brølte han. "Kulturtorg, det fikk vi! Har dere
glemt det?"
Kulturtorg. I planene var det blitt
definert en åpen plass som hadde fått den betegnelsen. Nå
fungerte den som parkeringsplass. Vittige tunger hadde hevdet at man hadde planlagt
å sette opp en salgsautomat med kulturmelk der. Selv den var uteblitt.
"Det finnes ikke noen bedre kultur enn
Tønsbergkulturen," doserte han videre. "De som påstår
noe annet, vet ikke hva de snakker om. De er bare misunnelige. Har vi ikke i
alle år hatt en kultursal på hotellet, kanskje?"
"Såvidt jeg vet er den bygd opp
med kommunale midler. Allikevel tar hotellet seg grovt betalt nå noen
ønsker å bruke den til kulturformål. Hvordan forklarer du
det?"
Det virket som han godt kunne ha tenkt seg
å gripe et av torskehodene som var stablet opp på fatene på
bordet og slenge det etter meg. Han slet hardt for å beherske seg. Stemningen
rundt bordet var nå i ferd med å bli opphisset. "Har vi ikke
fylkets beste parkeringskultur? Skal ikke det telle?" Det var direktøren
i parkeringsselskapet som hadde grepet ordet. " Det er mye kultur i det
å parkere pent."
Det han ikke nevnte, var at det samme selskapet
hadde innført parkeringssatser som var på nivå med New York,
og at direktørens gasje lå på et tilsvarende nivå.
Jeg så meg rundt i lokalet. Medlemmene var
begynt å snakke i munnen på hverandre.
"Alle trives i Tønsberg!"
En eldre, distingvert herre med en manke av grått hår pekte på
meg med sigaren. "Kjenner du ikke til slagordet vårt?"
"Handelsstandens motto," stemte naboen
i. "Det var oss som fant på det." Han lente seg tilfreds tilbake
i stolen. "Det er mange år siden nå, og det har virket hver
dag."
"Dere har sannelig noe å være
stolte av," sa jeg. Ironien kunne jeg ha spart meg her.
"Varehuskulturen er unik her i byen, er du
klar over det?" En lang, mørk slåpe hadde reist seg. Elvissleiken
hans fascinerte meg. "Jeg tror ikke dere forstår hvilken betydning
kjøpesenterne har hatt for denne byen. Er ikke det god kultur, kanskje?"
"De som slipper inn, mener du?" Det
var en kjent sak at de private vekterne drev en utstrakt siling av alle som
kunne tenkes å forstyrre glansbildet. Det var ikke få.
Han fnyste iltert. "Folk blir fornøyd
når de handler hos oss. Hva mer kan de egentlig ønske seg? Vi har
både messer, aktivitetsdager og nattåpent. Ja, til og med eget tog
for barn kan vi tilby. Hvorfor kommer du hit til oss?"
Resten av forsamlingen stemte unisont i. "Vi
legger oss aldri opp i stell og styre."
Hovmesteren, som nå var kommet in sammen
med et par kelnere, tok meg bryskt til side. "Enten forsvinner du nå
frivillig, ellers får jeg politiet til å fjerne deg. Politimesteren
er selv medlem," sa han truende og pekte mot bordet. Jeg hadde allerede
registrert at sentrale folk fra politietaten og de store advokatkontorene var
representert i forsamlingen.
Da jeg sto ute i gangen og tente en sigarillo,
hørte jeg en forsiktig kremting bak meg.
Jeg snudde meg.
"Advokat Foyn? Har du litt tid?" Fyren
som stirret beskjemmet på meg hadde tydeligvis sneket seg ut. Jeg hadde
lagt merke til ham, fordi han var en av de få der inne som ikke hadde
hevet stemmen. Såvidt jeg kunne huske hadde han ikke ytret så mye
som et ord.
"Ja?" sa jeg avventende. "Var det
noe?"
"Jeg driver en forretning i Storgata,"
sa han unnskyldende. "Du har sikkert sett den. Ja, det er et lite familieselskap.
Selv er jeg tredje generasjon."
Jeg kjente til butikken. Den tilhørte den
utdøende rasen av selvstendige, små forretninger med personlig
service.
Han senket stemmen. "Jeg ville bare nevne
en sak for deg," fortsatte han nølende. "Kanskje det kan være
av interesse for din etterforskning."
"All informasjon kan være interessant.
Vet du kanskje noe om kulturen her?"
Han nølte. "Jeg har lurt på
en sak. Hvis det er slik at kultur alltid skal lønne seg, hvordan kan
det da ha seg at det alltid har fantes store kunstnere, slike som var fattige
og ikke tjente penger mens de levde? For det er jo fortsatt mange av dem, ikke
sant?"
"Utvilsomt."
"Men hvis også de skulle fulgt rådene
fra oss, ville det ikke blitt noe kunst og ikke noe kultur, ville det vel? Hvis
de alltid skulle være lønnsomme, mener jeg."
"Du har nok rett i det, ja."
"Det er det de ikke har forstått,"
sa han overraskende heftig. "Kulturen er vekk." Han så opp på
meg. "Den forsvant den gangen de overtok. Det er det som er sannheten."
Han var ikke den første som hadde vist
til de mystiske de. "Hva tenker du på?"
"Alt vi driver med her i byen. Ikke noe av
det er kultur. Ikke i nærheten av det en gang. Sannheten er at de
ikke vil ha noe kultur her."
"Så ille er det vel ikke," sa
jeg trøstende. "Det skjer jo tross alt en masse her. Noe av det
må vel være god kultur?"
Han ristet på hodet. En liten tåre
rant nedover det bleke kinnet og langs haken før den forsvant ned i hulrommet
mellom snippen og den tynne halsen. "Det kommer aldri til å bli noe
bedre, selv ikke med dette nye huset."
"Du tenker på kulturhuset?"
"Det er frekt, ikke sant? Å kalle det
kulturhus. De burde heller sagt som sant er."
Noen fra broderskapet dukket opp lenger borte
i korridoren. "Jeg må gå nå," hvisket han nervøs.
"Si fra hvis du skulle finne den." Han ga meg et forsiktig smil. "Man
kan jo alltid håpe på et mirakel, kan man ikke?"
Jeg ble stående og betrakte den spinkle
ryggen da han forsvant i flokken. Sett at han hadde rett? At det simpelthen
ikke fantes noe kultur lenger i denne byen, at alt det som på overflaten
kunne se ut som kultur var noe helt annet?
Den utviklingen var i ferd med å gjøre
oppdraget mitt umulig.
Den kvelden greide jeg å
oppspore gamle Salvesen på byens minste, men billigste pub.
"Du ser bekymret ut, Foyn." Han løftet
glasset, smilte uforstyrrelig og lokket de siste dråpene ut. "Slå
deg ned. Er det noe som plager deg?"
"Denne kulturjakten, det er et håpløst
oppdrag," sa jeg mismodig da vi hadde fått et par halvlitere på
bordet. "Ingen vet hvor kulturen finnes, om det i det hele tatt er noe
sånt her. Og hvem er egentlig denne oppdragsgiveren din?"
"Det skulle du nok. Men det er hemmelig."
Han smilte lurt. "Du får prøve å holde deg. Kanskje
jeg forteller det en gang. Har du ikke blitt noe klokere?"
"Niks."
"Jeg kan si deg såpass at dette
ønsket ble uttrykt for lenge, lenge siden," sa han lurt. "Og
ikke nødvendigvis i den formen det nå har fått. Det var dessuten
ikke tilfeldig at det havnet hos deg," la han til og tømte glasset
i en lang slurk. "Det måtte bli deg, vil jeg si."
Jeg må ha sett usedvanlig skeptisk ut.
"En gang vil du forstå det,"
la han trøstende til. "Vi rekker et glass til, ikke sant?"
Kvelden ble lang og fuktig. Da jeg kom til hektene
neste dag, hadde jeg bestemt meg for å følge ett av rådene
fra herregruppa. De aktive representantene for kulturen måtte vite noe,
de som daglig jobbet med sånt.
Fyren som åpnet for
meg så ut som en forhenværende proffbokser. Men han hadde snille
øyne. Denne gangen hadde jeg forberedt meg. Mannen skulle angivelig ha
lang erfaring fra det lokale kulturlivet.
"Ja?" Han betraktet meg med et søvnig
blikk over slåbrokken. "Hva gjelder det?"
Jeg kastet et blikk på klokka. Det var
ikke så tidlig. "Mitt navn er Foyn," sa jeg. "Advokat
Svend Foyn. Jeg etterforsker en sak du har kjennskap til." Han gjorde ikke
noe tegn til å slippe meg inn. "Det gjelder kulturen her i byen.
Hva vet du om den?"
"Kulturen?" I likhet med alle de
andre jeg hadde truffet, smakte han lenge på ordet, som om det skulle
var et uvanlig begrep. "Kulturen?" gjentok han og studerte meg med
et mistenksomt blikk. Han virket plutselig ikke så søvnig lenger.
"Kommer du fra kommunen?"
"Absolutt ikke."
Han nikket fornøyd. "Hva er det
så du vil vite?"
Jeg gikk rett på sak. "Hvordan
er det å jobbe med kultur her? Du har jo mange års erfaring, har
jeg forstått. Og du har jo fått til mye." Teater, musicaler,
merittlisten var lang.
Han så tankefullt på meg.
"I kommunen er de stolte over all den
kulturen som produseres her," fortsatte jeg. "De markedsfører
Tønsberg som en vellykket kulturby. Hva er din kommentar til det?"
"Det er sant at det skjer mye,"
sa han og gliste trist. Igjen var den der, denne merkelige tristessen jeg hadde
observert hos absolutt alle som drev med kultur i denne byen. "Mer enn
de fleste steder." Han ble alvorlig igjen. "Har du noe greie på
pedagogikk?"
Jeg trakk på skuldrene. "Ikke mer
enn de fleste, antar jeg. Bare som offer."
"I det faget finnes det en retning som
kalles frustrasjonspedagogikk."
Jeg forsto ingenting. "Ja?"
"Det går ut på at eleven,
eller den som skal utsettes for pedagogikkens virkninger, blir utsatt for flest
mulig frustrasjoner. Motvilje, sommel, mistenksomhet, ressursmangel, forhåndsdømming,
mistenkeliggjøring, alt som virker nedbrytende og kan få en til
å miste troen på seg selv og sitt eget prosjekt."
Jeg begynte å ane hvor han ville.
"Like viktig er det å sørge
for at ressursene tørker inn. Bevilninger, budsjetter, bistand, alt skjæres
ned på."
"Og så?"
"Da forsvinner nesten alle ideer og prosjekter,
ikke sant?"
"Jeg antar det."
"Og hva oppnår man da?"
"Dreper alle gode ideer?"
"Noen ganger blir det noe igjen. Det må
være virkelig bra, og de som skal drive med det må være besatt.
Dessuten blir det billig. Genialt, ikke sant?"
"Kulturlivet eksisterer til tross for
og ikke på grunn av kulturpolitikken, mener du?"
"Det stemmer. De som ikke har forstått
det, gir bare opp."
Det var en deprimerende konklusjon. "Er
det ikke mer å si?"
Han trakk på skuldrene. "Ikke annet
enn at jeg fortsatt etter så mange år lurer på om dette er
bevisst politikk eller bare tilfeldige resultater av manglende politisk styring."
Jeg betraktet ham oppgitt. "Hva med media?
Lokalavisa må vel mene noe om dette?"
"Må de? Du kan jo spørre
dem," sa han uten håp i stemmen.
Da jeg parkerte utenfor
avishuset, var jeg fast bestemt på ikke å gi meg før jeg
hadde fått et svar til å bli klok av. Tønsbergs Blad hadde
dominert medialandskapet i flere generasjoner.
Vanskelighetene begynte allerede i resepsjonen.
"Jeg skulle gjerne snakke med sjefen for kulturavdelingen," begynte
jeg.
Bombenedslaget bak disken stirret uforstående
på meg. "Hva sa du? Kultur?" Hun smakte på ordet. Det
virket ikke som hun likte det. "Vi har ingen sånn avdeling."
"Men dere har vel noen som skriver om
kulturspørsmål?"
Hun reagerte ikke.
"La meg få snakke med redaktøren,
da!" fortsatte jeg oppgitt.
Hun løftet røret motvillig og
slo et nummer. "Det er en mann her som vil snakke med deg om kultur. Skal
jeg slippe ham inn?" Etter å ha mottatt en beskjed henvendte hun
seg irritert til meg igjen. "Du kan gå inn. Men redaktøren
har dårlig tid."
Damen som tok i mot meg på det romslige
kontoret så snill ut. Men hun gransket meg på akkurat samme måte
som min mor pleide å gjøre. Instinktivt glattet jeg på skjortekragen
før jeg tok et skritt mot redaktøren. "Navnet er Foyn. Svend
Foyn."
Hun rynket pannen og så skeptisk på
meg. "Advokaten? Hva vil du?"
"Hva vet du om kulturen her i byen?"
Hun så forundret på meg. "Kulturen?
Hva mener du?"
Det forekom meg at jeg hadde hørt den kommentaren
før.
"Har dere ikke noen kulturdekning?"
Hun må ha registrert ironien i stemmen min.
"Selvfølgelig," sa hun spisst.
"Men dere har ingen kulturjournalister?"
"Kulturjournalister? Alle arrangementer
blir annonsert hos oss."
Jeg forsøkte en annen vinkling. "Det
virker som kommunen har privatisert kulturlivet fullstendig. Noen mener at de
har stjålet kulturen. Mener dere ikke noe om det?"
"Mener og mener. Det er vel ikke vår
jobb å mene noe." Hun så nysgjerrig på meg. "Er
det sant?"
"Hva mener du?"
"Har de virkelig stjålet kulturen?"
"Er ikke dette en nyhetsavis?"
Hun så beskjemmet ned. "Jo, vi
burde kanskje det. Men det er ikke så enkelt. Det er lang vei inn til
byen. Vi kan ikke dekke alle saker, det må du jo forstå. Og det
er få som er interessert i kultur her i distriktet. Dessuten liker de
ikke at vi spør og graver så mye."
"De?"
"Ja. De som bestemmer."
"Og hvem er så det?"
Hun hadde reist seg fra sjefsstolen. "Du
vet det ikke, du heller?"
Jeg ristet på hodet. "Egentlig
ikke. Selv om jeg begynner å få en anelse."
"Jeg lurer ofte på det," sa
hun stille og så ned. Hun hadde pene sko.
Denne samtalen gjorde meg deprimert.
Tilbake i byen parkerte jeg utenfor kinoen. En
ung, usedvanlig pen mann sto og klistret opp plakater foran bygget da jeg nærmet
meg. Kinosjefen i den private kinoen måtte være rett person. "Her
drives det vel mye god kultur?" begynte jeg.
Han snudde seg overrasket mot meg. "Hva
behager?"
"Jeg er på jakt etter kulturen,"
sa jeg opplysende. "Her må det vel være noe sånt?"
"Vi ligger akkurat på budsjett,"
sa han. Han hadde fått et skremt uttrykk i øynene.
"Det var ikke det jeg spurte om. Jeg
lurte på hvordan det står det til med filmkulturen?"
"Svært bra. Vi ligger faktisk litt
over budsjett, hvis jeg skal være helt ærlig."
"Har dere virkelig et kulturbudsjett?"
Han så trist på meg. Han også.
"Vi driver ikke med kultur. Vi driver forretning. Du må unnskylde,
jeg har det travelt. Møter med de svenske revisorer. Lykke til med jakten."
Han senket stemmen. "Du har påtatt deg en håpløs oppgave.
De står bak, og du finner dem aldri."
Siden jeg først var i gang, burde jeg
sjekke med den andre private kinoen, utenfor byen. Eieren hadde nylig gått
ut med høy sigarføring og proklamert bygging av et gigantisk nytt
kultursenter, en lenge etterlengtet oase for bykulturen.
Gründeren var en entusiastisk, middelaldrende
mann som hadde vært ærlig nok til å presentere seg som kremmer.
Han var den første som hadde vært villig til å bruke uttrykket.
Det virket som han var stolt over betegnelsen.
"Kinokultur?" Han slo ut med armene.
"Dette blir mye mer. Kiosken blir på flere hundre kvadratmeter, bowlinghallen
nord-europas største, klatreveggen gigantisk, drive-in restaurantene
spektakulære og spilleautomatene av ypperste klasse. I tillegg til springvann
og fontenér, selvfølgelig. Kan noen ønske seg mer?"
et nye private kulturhuset
raget mot horisonten og fyllte bybildet med et massivt inntrykk av truende tyngde
der jeg beveget videre langs kaien. Dette monumentale bygget måtte vel
komme til å få innvirkning på kulturlivet, som åpenbart
manglet fysiske samlingspunkter. Et lite skår i gleden var det kanskje
at mesteparten av bygget skulle fungere som hotell. Men trakk man det langt
nok, kunne vel også den slags defineres som kultur. Hotellkultur.
Mens jeg sto og betraktet bygget, ble
jeg oppmerksom på en lekker, ny Jaguar som kom lydløst glidende
forbi meg og stanset noen meter borte. Ved rattet skimtet jeg entreprenøren
selv. Sidemannen gjenkjente jeg som arkitekten.
Jeg gikk bort til den luksusbilen og banket forsiktig
på sidevinduet. Sjåføren snudde seg og så skeptisk
på meg. Han var en kraftig, mørk mann med lite hår, men mye
pondus.
Begge var menn i femtiåra, velkledde
og selvsikre. Det virket ikke som om de satte pris på å bli forstyrret.
De var sikkert opptatt med viktigere saker.
Vinduet gled lydløst ned. "Ja?
Hva gjelder det?" Blikket hans var usedvanlig skarpt.
"Det gjelder kulturen," begynte
jeg nølende.
Han himlet med øynene. "Jeg har
sagt alt som er å si. Storsalen blir stor, velutstyrt og kostbar. Vi skal
nok greie å tjene penger på den. Er det mer du vil vite?"
Det gikk en djevel i meg. "Jeg leter
etter kulturen. Du skulle ikke ha møtt den, vel?"
"Her? I denne byen?" Han hadde det
samme ulvesmilet som Jack Nicholson i Wulf. Når jeg så nærmere
etter, lignet han virkelig på Jack.
"Spøker du?" Smilet hans var
nå blitt virkelig diabolsk.
"Skal ikke dette bli et kulturhus?"
Jeg pekte på kolossen.
"Kulturhus? Hva er det?" Han snudde
seg mot sidemannen. "Har du hørt om det?"
Arkitekten studerte skoene sine. De var elegante,
blankpusset og ganske sikkert kostbare. "Hørt og hørt,"
begynte han forsiktig.
I det samme ringte sjefens mobiltelefon. "Ja?
Det er meg." Han lyttet irritert. "Selvfølgelig, alt er til
salgs. Men noe under tre hundre mill er uaktuelt."
Arkitekten hadde tatt fram en kalkulator og var
allerede i gang med å gjøre sine beregninger. Det virket som han
var fornøyd med det han kom fram til.
Jack Nicholson klappet mobilen sammen og snudde
seg igjen mot meg. Han virket vennligere stemt nå. "Så, nå
er det snart avgjort. Jeg tipper vi får en avgjørelse før
åpningen."
Jeg kunne ikke beherske meg. "Er det
ikke litt tidlig å selge nå?"
"Han så overbærende på
meg. "Money talks, bullshit walks. Det lærte jeg allerede
på BI. Man får det man betaler for. Sånn blir det også
i dette tilfellet. Var det noe mer du lurte på? Er det deg som er Svend
Foyn, forresten?"
"Det spiller ingen rolle," sa jeg trøtt.
Dette oppdraget var uløselig.
Som ventet fant jeg Christian
Salvesen ute på byen. Han virket usedvanlig fornøyd der han hang
ved bardisken. "Ser man det. Hva bringer deg hit, Foyn? Går det fortsatt
tregt med etterforskningen?" Han hadde et lurt glimt i øynene. "River
du i en runde?"
Jeg himlet med øynene, noe som han
umiddelbart tok som et ja. .
"Jeg er redd jeg må si fra meg dette
kulturoppdraget," sa jeg stramt.
"Å? Jeg trodde ikke du ga opp så
lett."
"Det finnes ikke noe kultur i denne byen.
Bare en masse kremmere som misbruker ordet." Jeg tok fram en konvolutten med
tusenlappene. "Her har du forskuddet. Jeg kan desverre ikke gjøre
mer for denne mystiske oppdragsgiveren din."
Han skjøv den tilbake. "Behold pengene.
Du har jo allerede trukket en konklusjon. Nå gjenstår det å
fastslå hva som kan gjøres med situasjonen."
Jeg trakk oppgitt på skuldrene. "Hva
med en revolusjon?"
Han overhørte meg. "Jeg har hørt
at du har vært i kontakt med kulturhusgründeren."
"Og så?" sa jeg mistenksomt. "Hva
er det egentlig du har på gang?"
"Som jeg nevnte," doserte Salvesen.
I et kort glimt så jeg ham foran meg slik han var i sine velmaktsdager,
"så går historien ba dette oppdraget langt tilbake i tid."
"Ja, du har nevnt det."
"Det har seg nemlig slik at et bortglemt
fond har kommet fram i dagens lys. Det dreier seg om en god sum penger, investert
i aksjer, opprinnelig øremerket til kulturformål, penger som har
vokst jevnt og trutt gjennom mange år."
Salvesen hadde fått beholde ett av sine
mange styreverv, i en humanitær stiftelse.
Han leste tankene mine. "Det stemmer, pengene
kommer via stiftelsen. Men det er ikke bare derfor du ble utpekt til dette oppdraget."
Jeg kjente meg urolig. "Jaså?"
"Det er nemlig slik at man ved hjelp av dette
nye fondet skal sette i gang en helt ny kulturpolitikk i denne byen."
"Etter hva jeg nå har brakt på
det rene, må et sånt fond i så fall være enormt stort,"
repliserte jeg tørt. "Her ligger jo alt nede."
"Tampen brenner, min kjære Foyn. Men
det er mer."
"Ja?" Av erfaring visste jeg at det
ikke hjalp å mase. Salvesen kjørte alltid sitt eget løp.
"Dette arbeidet skal skje i samarbeid med
det nye kulturhuset. Man har for en gangs skyld gjort et smart grep i kommunen."
Han gliste fornøyd. "Et lite juridisk knep, om jeg må uttrykke
det slik."
"Har du vært blandet inn i det?"
"Som du vet, er jeg ikke helt uten erfaring.
Så da rådmannen ba meg om et lite råd, ordnet vi dette på
kammerset. Ja, du vet vel at jeg kjenner familien hans?"
Det ante jeg ikke. Men ingenting forundret meg
når det gjaldt Salvesens forbindelser.
"Hva går så dette grepet ditt
ut på?"
"Det er ikke offentlig kjent enda. Men i
korthet kan jeg si at kommunen får rett til å overta hele kulturhuset
kostnadsfritt når det står ferdig. Eieren er bare ikke klar over
det. Men han får jo beholde hotellet," la han uskyldig til. "Det
blir sikkert fint, det også."
Jeg betraktet Salvesen skeptisk. "Du har
ikke drømt dette, da?"
Han overhørte den bemerkningen. "Det
skal etableres et styre for denne nye, helt unike institusjonen som da får
kulturhuset fritt til disposisjon. I den forbindelse blir det viktig å
få tak i den rette person som styreleder. Et uredd, handlekraftig menneske
med innsikt i hvordan det lokale kulturlivet fungerer. En uavhengig person med
sterk integritet." Han så oppmuntrende på meg. "Du er
foreslått. Og nå vet du jo hva som skal til."
"Det er jo smigrende. Men mine funn antyder
ikke nettopp at dette vil bli noen lett jobb," sa jeg sarkastisk. "Ingen
vil frivillig påta seg et sånt ansvar, det gjelder også meg.
For å lykkes ville man sikkert trenge en milliard. For å få
utrettet noe, måtte man vært helt uavhengig. Både politikere
og næringsinteresser måtte settes på sidelinjen."
"Der sa du det." Salvesen gliste rått.
"Fondet er på nøyaktig en milliard norske kroner. Bare avkastningen
vil være på seksti millioner årlig. Skal vi si at det er en
avtale?"
Akkurat da våknet
jeg av en ru, våt hundetunge som slikket meg systematisk over ansiktet.
Jeg reiste meg forsiktig opp fra klientsofaen
og kikket forvirret på klokka mens Hulda så forventningsfullt på
meg, klar for ettermiddagsturen. Jeg kikket ned på gulvet. Tønsbergs
Blad lå ved siden av sofaen. Forsideoppslaget lyste mot meg:
KULTURHUSÅPNING I FARE
Kommunen trekker midlene til åpningsarrangementet tilbake
Vi har ikke råd til bruke kommunale midler til denne type arrangementer, uttaler formannen i bystyrets nest største parti. Alt tyder på at det blir politisk flertall for hans forslag. Vi vil invitere til samarbeid med næringslivet, sier lederen i det største partiet. De har lang erfaring med vellykkede kulturtiltak, hevder ordføreren og sier seg helt enig. Kulturdirektøren toer sine hender og skylder på små budsjetter. Vi har bare midler til å drive administrativ virksomhet, hevder han.
Litt lenger nede var det et annet oppslag:
SØRLANDSKULTUREN SKAL BLOMSTRE
Den nyopprettede kulturstiftelsen for Kristiansand-regionen er nå opprettet med 1.8 milliarder i kapital etter at det interkommunale kraftselskapet ble solgt til private eiere. Styreleder blir tidligere kulturminister Ellen Horn.
Den ettermiddagen ble jeg stående lenge opp på Slottsfjellet og betrakte byen under meg før jeg gikk hjem. I et kort øyeblikk syntes jeg den så nesten vakker ut.